KUNSTENAARS

in de B93 ateliers

Het pand biedt ruimte aan 10 ateliers.
Momenteel zijn de volgende kunstenaars actief binnen B93.
Zij huren een ruimte of zijn extern verbonden aan de stichting.

Momenteel is er geen ruimte vrij 🥴

Sietske Pelgrum

When intuition takes over

Siets, born in 1986 as Sietske Pelgrum, has been working as an independent artist since 2011. She started her art career as a graphic designer and quickly got interested in photography. When working as an art director she started expanding her creativity in creating art. Nowadays she is a full time autonomous artist and is constantly developing her art.

Her artistic development from the subconscious to the conscious is reflected in the subject matter, style and technique of her works. Within a couple of years her style grew from digital design to mixed media paintings and digital drawings. Her artwork is influenced by expressionism, surrealism and symbolism. 

The artworks are mostly figurative, with animal and human features morphing 

into one another. While working she lets her creativity flow and intuition take over. There is no preconceived plan, her work is a reflection of the transformative processes she goes through. 

‘‘like waking up from a dream, it’s a symbolic diary’’ 

Creating art is her meditation. A search for truth and ultimate freedom. An intuitive and playful search through the subconscious, collective symbolism into reality; the presence of ‘‘the self.”

MARLIES VAN GRootel

Sociale structuren

Technologie heeft invloed op hoe mensen communiceren, hoe ze emoties uiten en hoe sociale structuren zijn opgebouwd. Het werk van Marlies van Grootel focust zich op de ongrijpbaarheid van emoties in een steeds veranderende wereld. In verschillende lagen van zijn binnen de sociale structuren van de digitale én analoge wereld. Er ontstaat een constante wisselwerking tussen het benaderen en afwegen van dat wat door mensen is gemaakt en dat waar mensen geen invloed op hebben.

Jeroen de Nijs

Utopia is here!

In zijn kleine schilderijen zocht Jeroen naar abstracte manieren om “Utopia” te verbeelden.
Later besefte hij dat kinetische kunstobjecten zoals hangende mobiles perfecte objecten zijn om deze gevoelens van moeiteloze vreugde en speelsheid over te brengen. Een spel van vorm, kleur en beweging.

Jeroen probeert een subtiel poëtisch verhaal te creëren.
Een esthetisch object dat vreugde en speelsheid in het interieur brengt.

ERIK TERHorst

SUSAN PINKSTER

Susan Pinkster maakt werk dat ontstaat door haar zoektocht naar wat schuurt, waar ruimte is of ruimte nodig is of wat uitvergroot dient te worden. Haar werken zijn reacties op ruimte of context en bestaan niet zonder die context.


Susan Pinkster
bereikbaar donderdag en vrijdag en via mail susanpinkster@gmail.com

06-15430751

JUDITH SCHEPERS

Judith Schepers maakt tekeningen, foto’s en installaties. De basis voor haar werk zijn tochten door het bos, verhalen en mythen. Ze werkt voornamelijk in zwart-wit, met onderwerpen als bossen, dieren en portretten. Ze heeft een fascinatie voor de kleur zwart en de duistere kant van lichte dingen, of misschien juist de lichte kant van duistere dingen. In haar werk plaatst ze zwarte vlakken, als donkere elementen uit een andere wereld.

“Het duister is voor mij een plek diep onder de grond in de zwarte aarde, waar geen licht komt. Het is er koel en vochtig en stil. Hier in het zwarte donker, tussen de dode plantenresten, kan nieuw leven ontkiemen.”

Judith nam deel aan diverse groeps- en solo-exposities o.a.: Museum on the Seam Jeruzalem Israël, Stedelijk Museum Zwolle, Rijksmuseum Twenthe, Gemeentemuseum Den Haag, Stedelijk Museum Schiedam, This Art Fair Amsterdam, Kadmium Delft, deed een performance bij Drawingcentre Diepenheim en haar werk is opgenomen in diverse openbare en privé collecties. In 2013 won ze de Kunst in het Volksparkprijs.

DAGMAR VELDHUIS

In mijn werk maak ik meestal gebruik van afval of van bestaande producten die ik vermaak tot een nieuwe, passende vorm. Het liefst maak ik een installatie met een achterliggend gevoel. 

JOHANNES ZoMERVIJVER

In 1995 voltooide Johannes de, toen nog, 5-jarige opleiding Tekenen/Schilderen aan Minerva waar hij les kreeg van o.a.: Ger Siks, Diederick Kraaijpoel, Matthijs Röling, Rein Pol en Bartle Laverman. Daarna werd hij Decorontwerper, -bouwer voor een multinational en werkte hiervoor enkele jaren rond de méditerranée om zich vervolgens weer in Nederland te vestigen.
Veel van zijn werk bevat insecten en/of spinnen. Aanvankelijk ‘slechts’ om de schoonheid van deze dieren te tonen. Inmiddels bezitten dieren menselijke eigenschappen of staan ze voor de mens-mens of mens-natuurrelatie. Meer en meer toont Johannes zijn visie over hoe wij met elkaar en deze wereld omgaan. Johannes werkt zowel ruimtelijk als ook op het platte vlak.

‘Mijn werken komen tot stand door beelden, ideeën die in mijn hoofd verschijnen. Om verder te kunnen in mijn creatieve proces moet ik deze beelden eerst tastbaar maken. Nooit dwangmatig, altijd onderzoekend. Hoewel ik het resultaat al meen te weten, komt er toch regelmatig iets anders uit mijn vingers. Door te experimenteren en het verstrijken van de tijd kom ik tot andere inzichten.’

ERIK PUT

De mens is een natuurfenomeen, de viool een cultuurfenomeen

Ik ben vioolbouwer met ook een grote interesse in kunst.
Met fotografie leg ik details die ik tegenkom vast. Waarbij de harmonie van de natuur soms bijzondere contrasten oplevert met de door de mens gemaakte omgeving.

DEBBIE VOERMAN

Debbie Voerman schildert portretten. Haar werk is ruw, rauw, zonder opsmuk, fanatiek, gedreven, spontaan, krachtig, spattend, druipend, ongepolijst, groot (zelfs in het klein) uitvergroot, geposeerd, grote vlakken, harde kleuren, contrastrijk, niet opgepoetst, kijkt je aan en blijft je achtervolgen. 
Ze claimt beeld uit de digitale media, de individualistische en soms oppervlakkige selfiecultuur waar alles draait om buitenkant, schoonheid, waardering en erkenning, de zelf-kant of achterkant van het sociale domein en fixeert dit trefzeker op doek. Zonder daarbij een waardeoordeel te vellen of een ongemakkelijk statement te roepen – dat doet het beeld voor haar.

AFRA WILLEMS

I love to explore my thoughts and everything that I don’t understand in writing and visualisation.

My favourite means of expression are oil paint, yarn, fabric and words. Recurring themes are ethnicity and gender. These topics are personal. At the same time, they are universal and emerge from interactions with my immediate surroundings and broader society. I did not choose these themes; this is where the world and I don’t fit (yet). I explore and shape my identity as a woman and a black person of Dutch descent through my work. 

PATRICK JONKMAN

PETRA GROEN

Objecten en installaties:

Fysieke aanwezigheid is één van de belangrijkste kenmerken van de objecten en installaties van Petra Groen. 
Ze nodigen uit tot aanraken door hun lijfelijkheid. 
De beelden reflecteren niet alleen fragmenten van lichaamsbouw of de behoefte om het lichaam te analyseren of opnieuw te assembleren, muteren, manipuleren of componeren. De nieuwe gematerialiseerde lichamen/ beelden, gaan vooral over gevoelens, over beleving en ervaring, een (vaak ambivalente) relatie tussen gevoel en verstand, lichaam en geest, zintuiglijke waarneming en rationele benadering. Het verkennen en uiteindelijk opheffen van die tweeslachtigheid is een verborgen doel dat zich niet onmiddellijk aan de oppervlakte van de objecten en installaties manifesteert. 

Collages, tekeningen en wandobjecten:

Haar tekeningen en collages zijn geïnspireerd op haar 3 dimensionale werk. Daar gaat ze verder met het onderzoek van de symbiotische relatie van de mens en de natuur.

 

Beelden in de openbare ruimte
Naast objecten en installaties werkt zij ook in opdracht aan beelden voor de openbare ruimte. 
Hierin maakt ze andere keuzes dan in haar atelier. Ze gaat de dialoog aan met de omgeving en gebruikers. De beelden staan op zichzelf en heb een duidelijke boodschap en soms ook een functie.